Finanční gramotnost v teorii
Na finančním trhu máte jen dvě možnosti:buď vy použijete finanční trh, nebo trh použije vás.Informace mohou škodit jen tomu, kdo je nemá.
K čemu nám slouží finanční gramotnost?
Jedná se o soubor informací, dovedností a znalostí, které potřebujeme, abychom ochránili svůj příjem a majetek, abychom byli ve finančním bezpečí a komfortu my i naše rodina. Finančně gramotný člověk přemýšlí, jak si splnit své cíle, sny a zajistil své potřeby najednou tak, aby jedna neohrožovala druhou. Hledá cesty, jak mít svůj majetek v růstu. A jak mít nad svými financemi jednoduchý přehled a kontrolu
Finanční gramotnost v zemích OECD
Organisation for Economic Co-operation and Development, zkráceně OECD, v českém překladu Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj je společenství 37mi vyspělých, demokratických států. Cílem této organizace je podporovat hospodářský růst, stabilitu a kromě ekonomické oblasti si klade cíle v sociálních oblastech a v ochraně životního prostředí. Česká republika je členem od 21.12.1995.
Finanční gramotnost dle OECD:
"The working definition of financial literacy for PISA 2012 is as follows: Financial literacy is knowledge and understanding of financial concepts and risks, and the skills, motivation and confidence to apply such knowledge and understanding in order to make effective decisions across a range of financial contexts, to improve the financial wellbeing of individuals and society, and to enable participation in economic life."
V překladu tak definuje OECD finanční gramotnost jako: Finanční gramotnost je znalost a porozumění finančním pojmům, rizikům a dovednostem. (Člověk má) motivaci a sebedůvěru pro použití těchto vědomostí a znalostí, tak aby činil efektivní rozhodnutí v celé řadě finančních záležitostí, zlepšil finanční komfort na úrovni jednotlivců i společnosti a byla mu umožněna účast na ekonomickém životě.
Finanční gramotnost v České republice
V České republice se začal pojem finanční gramotnost skloňovat kolem roku 2005. V roce 2007 Ministerstvo financí (MF) vydalo dokument s názvem: Strategie finančního vzdělávání. Začala se zavádět povinná výuka na středních školách (rok 2009) a na základních školách (rok 2013).
V roce 2020 doznal tento strategický dokument revize a součástí publikace byl i výzkum chování spotřebitelů. Viz.:
Souhlasíme s komentářem Ministerstva financí: "Tento výsledek nelze považovat za uspokojivý. Žádoucí je proto změna směrem k zodpovědnějšímu ekonomickému chování občanů."
Ať se podíváme na nadnárodní listiny, nebo naše české strategické dokumenty, všude najdeme jednotný cíl - ať je občan (spotřebitel, klient,...) silný, vzdělaný, informovaný, ekonomicky úspěšný. Ať používá nástroje, které mu finanční trh nabízí pro svůj zisk a splnění svých cílů. Jak je možné, že i s těmi nejlepšími úmysly a dobře zpracovanou teorií jsou reálné výsledky tak smutné?
Limity a kameny úrazu na cestě za finanční gramotností
Teorie a prováděcí předpisy jsou obvykle tři kroky za realitou - finanční trh se v současné době vyvíjí velmi rychle a probíhá digitalizace. I při nejlepší snaze a nejvyšší odbornosti máme v dokumentech popis reality, která se již stihla změnit.
Lidský faktor na straně finančního trhu - instituce často preferují svůj zisk nad výhodou pro klienta, žel Bohu včetně jejich zaměstnanců na pobočkách (Znáte rčení "koho chleba jíš, toho píseň zpívej". Jen těžko si představit, že normální zaměstnanec instituce řekne klientovi "Jděte raději ke konkurenci, protože aktuálně pro Vás mají výhodnější podmínky." Pozn. pod čarou - čest výjimkám! Jsou tací, kteří toto udělali.) A i když se podíváme do nezávislých struktur - nutno přiznat, že finanční poradenství je obor, který má divokou minulost za sebou a dlouhou cestu před sebou. S radostí pozorujeme, že v našich řadách nezávislých poradců a konzultantů probíhá čím dál tím větší profesionalizace.
Lidský faktor na straně klientů (spotřebitelů) - tady je nejčastějším kamenem úrazu nízká motivace, nedůslednost, někdy až pohodlnost a nezájem. Po dobu naši konzultantské praxe jsme se sektali se stovkami lidí a bohužel jsme se potkali i s lidmi, kteří se vinou vlastní či vinou okolností dostali do situace, kdy ztratili motivaci a zájem se svými financemi pracovat. Nebo s lidmi, kteří měli ze svého sociálního prostředí tak toxické finanční návyky, že se do maléru dostali, aniž by si to uvědomili. Prosíme pamatujte - kde je vůle, je i cesta. Finanční gramotnost není atomová věda. Každý se ji může naučit a přehodit pomyslnou výhybku na ose "pracuji pro své peníze vs. peníze pracují pro mne".
Finanční gramotnost v praxi
Na toto téma se podíváme podrobně v následujícím článku.
(c) Petra Koppová & Ing. Petr Svoboda, publikace 27.10.2020
www.skolafinancnipohody.cz
Zdroje:
PISA 2012 FINANCIAL LITERACY ASSESSMENT FRAMEWORK [online]. oecd.org, 2012 [cit. 2020-10-26]. Dostupné z: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46962580.pdf?fbclid=IwAR04mOftbRvwjhf_06F6x78VRRVje2QTAi3HGkpIcgMn4ykqtiuPjEd0b-0. Národní strategický dokument. Oecd.org
NÁRODNÍ STRATEGIE FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2.0. r. 2020, Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/narodni-strategie-financniho-vzdelavani-2-0
NÁRODNÍ STRATEGIE FINANČNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, 2010, Dostupné z: https://www.nuov.cz/uploads/FG/Narodni_strategie_Financniho_vzdelavani_MF2010.pdf
https://cs.wikipedia.org/wiki/Organizace_pro_hospod%C3%A1%C5%99skou_spolupr%C3%A1ci_a_rozvoj